NIEUW TIJDPERK
Als we het “project kerk” door alle eeuwen en m.n. na de vierde eeuw overzien, dan wordt je als christen niet echt blij; dan is er vanuit wetenschappelijke hoek het nodige aan te merken op alle verschillende geloofsbrieven en de gevolgde conclusies die goed werden geacht voor de mensheid.
Dan dringt er vanuit een kritische benadering van al deze geloofsgroepen duidelijk de legitimatiekwestie op.
Mensen zijn vervolgd en vermoord vanwege het “anders geloven” dan door de geaccepteerde kerken werd voorgeschreven.
Andere religies dan het christendom hebben hetzelfde lot ondergaan, ook al deden de eerstgenoemden vaak hetzelfde.
Het christelijk geloof in zijn algemeenheid raakte verweven met politieke macht en ideeën.
Om te slagen in een christelijk georiënteerde maatschappij, kon men zich op zijn minst maar beter voordoen als christen.
De kerk, de kerken bepaalden het welzijn van haar volgelingen.
Wie niet gehoorzaamde werd buitengesloten, geëxcommuniceerd als mildste vorm van correctie.
Pas in en na de eeuw van de verlichting kregen wetenschappers langzaam maar zeker in de westerse landen de ruimte om echte wetenschap te gaan bedrijven, los van de mores van de kerken.
Deze wantoestanden binnen de christelijke kerken hebben echter niets met Christus te maken.
In het geheel niet!
Door alle eeuwen heen zijn er reacties waar te nemen van individuen en groepen van christenen, die ageerden tegen veel van deze praktijken, zoals al eerder genoemd, Luther, Calvijn, Zwingli, Johannes Hus en vele anderen.
Dit alles resulteerde meestal in nieuwe accenten leggen op bepaalde dogma’s, maar men bleef in zijn algemeenheid trouw aan vele al bestaande leerstellingen, ondanks het creëren van nieuwe stromingen binnen de kerk.
Het doen van nieuwe wijn in oude zakken is dan ook het spreekwoordelijke resultaat.
Zo zien wij de Lutherse en gereformeerde kerken ontstaan met daarin later weer de nodige afsplitsingen.
De doopsgezinden, de Baptisten, de Quakers, de Amish, de Pinkstergemeenschappen met al hun afsplitsingen zijn andere voorbeelden hiervan.
Iedere keer weer ontstaan er nieuwe initiatieven om dichter bij de Christus te komen waar het allemaal mee begon.
” De kerk, de kerken bepaalden het welzijn van haar volgelingen. Wie niet gehoorzaamde werd buitengesloten, geëxcommuniceerd als mildste vorm van correctie; deze wantoestanden binnen de christelijke kerken hebben echter niets met Christus te maken “
In de twintigste eeuw zien wij mensen als Billy Graham opstaan, die als het ware probeerde interkerkelijk de mensen dichter bij die Christus te brengen.
Velen komen op deze manier met de christelijke boodschap in aanraking.
Het probleem was echter dat al deze nieuwe gelovigen uiteindelijk zo veel mogelijk ingevoegd werden in de bestaande kerken, waar Graham mee samenwerkte.
Deze nieuwe gelovigen ervoeren op deze manier in de kerken waar zij belandden dat dát de vrijheid in en liefde van Christus was, om vervolgens zonder het te beseffen onder het juk van die kerkelijke gemeenschap te komen en zo ook misvormd te worden tot een soort van pseudo-christen, waar de regels van de kerk belangrijker zijn en waren dan de boodschap van Christus zelf.
Weer anderen, zoals Osborn, werkten vanuit een herkenbare identiteit, in zijn geval de Pinksterbeweging.
Hij legde de nadruk op het fysieke aspect van de mens.
Iedereen kon genezen van zijn ziekten of afwijkingen.
Lammen konden weer lopen, blinden weer zien, terminale zieken konden weer beter worden.
Tijdens dit soort grootschalig opgezette genezingscampagnes werd er onder handoplegging met de zieken gebeden.
En wie wil er nu niet genezen worden?
Echter, als men niet genas, werd de schuld daarvoor gevonden in het ontbreken van voldoende geloof bij de zieken zelf.
Velen, zo niet allen, werden een illusie armer en keerden nog meer gebroken huiswaarts.
Het behoeft geen betoog dat deze activiteiten meer schade dan goed hebben aangericht in vele mensen die wanhopig verbetering zochten in hun fysieke situatie.
Binnen dezelfde christelijke groeperingen van Pinkster- en Volle Evangelie gelovigen, werd en wordt de nadruk heden ten dage gelegd op bovennatuurlijke ervaringen met de Geest van Christus, zoals de glossolalie (het spreken in vreemde tongen), maar ook de duivelsuitdrijvingen, het omvallen in de Geest en andere soortgelijke ervaringen.
De prosperity teaching binnen genoemde groepen is weer een ander fenomeen.
Iedere gelovige, tenminste als hij echt gelooft, wordt dan door Christus gezegend met welvaart en een overdaad aan rijkdom.
U begrijpt het al, blijf je echter zo arm als een rat dan is er wat mis met uw geloof.
Visualiseer uw behoefte voor het oog van Christus en u zult het ontvangen, is weer een ander voorbeeld binnen deze groeperingen.
Vele gelovigen die met dit soort zaken bezig zijn, lopen dan ook psychisch, emotioneel en geestelijke schade op en raken zwaar teleurgesteld in Christus zelf.
Wie kritisch staat tegenover al dit soort praktijken wordt al snel bestempeld als afvallige.
” Echter, als men niet genas, werd de schuld daarvoor gevonden in het ontbreken van voldoende geloof bij de zieken zelf. Velen, zo niet allen, werden een illusie armer en keerden nog meer gebroken huiswaarts “
En dan hebben wij het nog niet gehad over het fenomeen van de televisie dominees, met name in de USA, die elkaar over en weer dwarszitten vanwege het m.n. financiële succes van veel van hun werk.
Detectives worden ingehuurd om de ander te betrappen op overtredingen van de normen van de beweging, de kerk waar men toe behoort.
Jimmy Swaggert is daar een bekend voorbeeld van.
Maar er zijn vele anderen te noemen op dit vlak.
Ook deze TV-predikanten trachten met een nieuwe benadering Christus nieuw leven in te blazen.
Echter, ook zij blijven verstrikt in de aloude dogma’s, de leerstellingen van de kerk waar zij toe behoren, inclusief de hel en verdoemenis preken, uitgestort over hun toehoorders.
Vele van deze TV-dominees zijn ook actieve ondersteuners van dictatoriale regeringen, met name als ze campagne voeren in bepaalde landen van Zuid-Amerika, die vervolgens opgenomen worden en uitgezonden wereldwijd op TV.
Blijkbaar sluiten de ideeën van dergelijke dicators heel direct aan bij de dogma’s, de leerstellingen, van de betrokken kerken die men gedestilleerd heeft uit het Oude en Nieuwe Testament.
Met cabaret, theater, dans en muziek, proberen weer anderen om het licht van Christus anders en helderder te laten schijnen.
Velen binnen de muren van de kerk waar zij toe behoren, anderen buiten die kerkmuren om, zoals de Jezus-beweging, om uiteindelijk ook opgeslokt en bepaald te worden door de mores van één of andere kerk, voornamelijk in de min of meer vrije groeperingen van Pinkster- en Volle Evangelie kerken.
Hoezo heeft de christen in zijn algemeenheid en de kerk in het bijzonder verandering nodig?
Wat men ook door alle eeuwen heen, tot op de dag van vandaag , heeft geprobeerd om Christus opnieuw uit te vinden, al die vaak goed bedoelde pogingen zijn gestrand, zijn verzand in de heersende dogma’s van de kerken, welke kerk dan ook.
Het heeft geen zin om nieuwe theologieën te verzinnen, zoals het natuurlijk en geestelijk Israel, de hoge en de lage weg, de tweede komst van Christus en de theologie over het eind der tijden.
Al deze accentverschuivingen worden en werden gedaan binnen de heersende opvattingen van het Christelijk geloof, de dodende letters van de Canon en de daaruit voortvloeiende dogma’s.
Wat de mens, wat dus ook de christen nodig heeft, is het ervaren, beleven, het ondergaan van de helende kracht van de liefde van Christus die ons vrij maakt, die ons in staat stelt om de mens, ieder mens, met respect te behandelen en te aanvaarden zoals hij, zij is.
” Het kan ook door gewoon je beschermde, veelal voor andersdenkenden afgesloten, kerk te verlaten en aan de hand van Christus de wereld, de maatschappij in te trekken om je licht, het licht van Christus, te laten schijnen “
Daarvoor is dan nodig om ons los te maken van de overheersende en gevangen houdende dogma’s van welke kerk dan ook.
Dat we dus de Canon van de geschriften zien zoals het is, geschriften door mensen geschreven, die veel minder geïnspireerd waren dan wat dogma’s ons willen doen geloven.
Dat betekent dus ook, dat we ons als christenen niet laten bepalen door de kerk, door de letter van de Bijbel die het geestelijke vuur van Christus in ons dooft, door een vermeende autoriteit van een kardinaal, een paus, een dominee, een voorganger of pastoor.
Christenen zijn vrije mensen die Christus willen beleven in hun dagelijks bestaan, die liefde willen uitdelen aan alle mensen, die bereid zijn hun rijkdom te delen met anderen, zoals in de ondergrondse kerk toen het christen zijn een ongelooflijke uitstraling had op vele mensen die hun deuren letterlijk openden voor allen die bescherming en hulp nodig hadden.
Deze genezende liefdeskracht in het innerlijk van de christen, is wat nodig is om het schip van de kerk daadwerkelijk vlot te slepen.
Daar moeten wij als christenen over nadenken en naar handelen, door de kerk waartoe wij behoren te prikkelen om minder kerk te spelen, om meer kerkeljke structuur af te breken, om te komen tot gelijkheid en gelijkwaardigheid van en respect voor alle mensen binnen en buiten de geloofsgroep.
Het kan ook door gewoon je beschermde, veelal voor andersdenkenden afgesloten, kerk te verlaten en aan de hand van Christus de wereld, de maatschappij in te trekken om je licht, het licht van Christus, te laten schijnen.
Dat is allemaal mogelijk als je de helende liefdeskracht van Christus in je dagelijkse leven ervaart, beleeft en uit handelt, binnen of buiten, met of zonder de kerk.
Christus is het waard om gediend te worden.
Ga dus op zoek, niet naar de kerkelijke karikatuur, maar naar de werkelijke Geest van Christus.
Wie bidt, die zal gegeven worden. Wie zoekt, die zal vinden.
Christus is dé Weg en dé Waarheid en hét Leven.
Hij is realiteit, nog steeds, anno 2018.
Hij is waarlijk opgestaan.
Hij leeft en wil waaien met zijn Geest!
Tijd voor sterke actie om onze eigen verantwoordelijkheid en antwoordelijkheid dus, in deze neer te zetten in de wereld waarin wij leven.
Nodig de helende liefdeskracht van Christus uit in uw leven, dan gaat er wat in u veranderen, in de kerken en voor alle mensen op aarde.
Dan breekt er werkelijk een nieuw tijdperk aan!
De Geest van Christus wil waaien in deze wereld en dat begint bij u en mij.