PRELUDE
In de tijd waarin wij leven, anno 2018 in de 21ste eeuw, zien wij de landen in de wereld zich ontwikkelen, welke steeds nauwer met elkaar verbonden lijken te worden.
Uiteraard speelt de handel hierin een belangrijke rol, maar ook de opkomst van het internet eind vorige eeuw en de nieuwe sociale media via de cloud, zijn onmiskenbare factoren die bijdragen aan deze ontwikkeling.
Oude wereldwijd werkende instituties, zoals de Verenigde Naties, het Internationaal Gerechtshof en de World Trade Organisation, zijn feitelijk de voorlopers van wat nu als globalisme gezien wordt.
Het Hof voor de Rechten van de Mens is een voorbeeld van een meer recentere stimulant naar het huidige globalisme.
Het globalisme wordt echter met name zichtbaar in de diverse handelsovereenkomsten, zoals het NAFTA-verdrag tussen de USA, Canada en Mexico, de overeenkomst tussen Canada en de EU en het binnenkort te sluiten TPP-verdrag tussen elf landen, waaronder Canada, Australië, Japan en andere Aziatische landen.
Echter, al deze globale ontwikkelingen roepen in veel landen protest en verzet op.
Veel mensen in bepaalde gebieden voelen zich achter gesteld, met name door het wegvallen van arbeid en het onstaan van een zekere armoede waarin ze zijn vervallen, inclusief een grote mate van onzekerheid en het zich onveilig voelen.
De schuldige voor deze achtergestelde groepen is al gauw gevonden.
De dader, de veroorzaker van hun problemen, is te vinden in met name al die handelsverdragen met andere landen.
Die stoten het brood uit de mond van hen, waar het vroeger zo goed mee ging.
Veelal goedkopere arbeid in andere landen en hoe kan het ook anders, de toegenomen migratie van allemaal vreemde mensen, is dan al snel de zenuw van deze anti-globalisten.
Dit is een zorgelijke ontwikkeling, met name daar dit koren op de molen is van extreme denkers en partijen, die dan ook in toenemende mate veel aanhang vinden bij deze zogenaamde achtergestelde groepen van mensen.
Een nieuw nationaal besef komt dan ook als reactie hierop bovendrijven in een behoorlijk aantal landen.
De USA, Hongarije, Polen, Oostenrijk zijn hier goede voorbeelden van, maar ook in Duitsland, Frankrijk en andere landen binnen Europa zijn deze krachten in vrij sterke mate aanwezig.
Ook de Brexit is feitelijk een gevolg van dit extreme nationalistische denken.
De gevolgen hiervan zijn dan ook in het UK zeer waarschijnlijk niet te overzien.
Al met al is dit globalisme enerzijds en het nationalisme anderzijds schijnbaar de oorzaak van heel veel zweten en strijdt om de voorrang in heel veel landen.
Helaas gaat dit ook gepaard met de nodige onlusten en het aftakelen van het gevoel van veiligheid en zekerheid.
Veel landen en haar instituties worden op deze manier van binnenuit uitgehold.
Maar ook grotere samenwerkingsverbanden, zoals de Europese Unie en de NATO, worden door deze invloeden ernstig bedreigd met alle gevolgen van dien; verworven vrijheden binnen de EU, maar ook in de USA en een toenemende mate van onveilig voelen in de wereld, zijn slechts voorbeelden, die uitkristalliseren in het nu waarin wij leven.
Een wereld in verwarring, waar mensen soms wanhopig naar nieuw houvast zoeken.
Allerlei verdedigingsmechanismen worden opgetrokken tegen de invloeden van het globalisme: Het christendom komt in gevaar; Stel paal en perk aan andere religies; Vroeger was alles beter; Weg met de buitenlanders; Breng de gulden terug en o ja er was ook meer veiligheid op straat.
Schrijver dezes laat hierom dan ook zijn (christelijk geïnspireerd) licht schijnen over deze problematiek in de hoop dat dit behulpzaam zal zijn voor de lezers en wellicht anderen kan helpen om met nieuwe ogen te kijken naar het fenomeen van een veranderende wereld.
Uw reactie zien wij dan ook gaarne tegemoet via ons contactformulier.