JAN PIETER OVERDUIN
Jan Pieter Overduin, geboren op 25 juli 1950 te Sleenaker, verklaart op 18 augustus 1998 aan de politie te Apeldoorn, het volgende:
Hij wil graag een verklaring afleggen, omdat zijn zoon, Martijn Overduin, door Gerard Blankespoor sexueel is misbruikt.
Gerard Blankespoor heeft zijn piemel in Martijn Overduin gestopt.
Er waren daarbij meerdere volwassenen aanwezig, ook kinderen.
Gerard Blankespoor deed een touw om Martijn Overduin zijn nek en hing hem op in het trapgat.
Het gaat om satanische mensen met maskers op.
Ook werd Martijn naakt op een stoel vastgebonden met een zak over zijn hoofd.
Van dit alles werden foto’s en filmopnamen gemaakt.
Pieter Overduin verklaart verder, dat hij organisatiedeskundige is en daarom ook tot directeur van Sheba (opvangcentrum voor verslaafden) werd benoemd en dat Martijn hem ook de namen gaf van andere slachtoffers van Gerard Blankespoor, zoals Maritza Blankespoor en Timo Blankespoor.
” De vader van Timo Blankespoor, Gerard Blankespoor, wordt door Pieter Overduin als een gevaarlijke psychopaat omschreven, die ontslagen is bij de politie in Den Haag en dat andere mensen hem koud lieten “
Timo, zo verklaart Pieter Overduin, was het liefst bij hem thuis en noemde Martijn zijn broertje en hem en zijn vrouw papa en mama en hij kroop ook onverwachts op hun schoot.
Pieter Overduin noemt Timo Blankespoor dan ook een verknipt ventje.
De vader van Timo Blankespoor, Gerard Blankespoor, wordt door Pieter Overduin als een gevaarlijke psychopaat omschreven, die ontslagen is bij de politie in Den Haag en dat andere mensen hem koud lieten.
Deze Gerard Blankespoor is, zo besluit Pieter Overduin zijn verklaring met klem, een gevaar voor de samenleving, een manische man, die zeker wraak zal nemen op Pieter Overduin.
FEITELIJKHEDEN
– De politie te Apeldoorn wilde zeker zijn dat de aangifte van Martijn Overduin en de ondersteunende verklaring van zijn vader Jan Pieter Overduin, op waarheid berustte en schakelde daartoe de psycholoog en vastgerechtelijk deskundige dr. H.J.G. Soppe in, die o.a. vaststelt, dat Pieter Overduin een duidelijk verborgen agenda heeft.
Pieter Overduin vertelt dan ook ongevraagd aan Soppe, dat de aangifte van Martijn Overduin en de verklaring van hemzelf vooral niet gezien moeten worden als een “opzetje” uit wraak op Gerard Blankespoor.
– Pieter Overduin vertelt, dat hij organisatiedeskundige is, maar onderzoek wijst uit, dat hij ten tijde van de omgang met Gerard Blankespoor, gewoon werkzaam was als marrechaussee te Apeldoorn en daar een nogal geflopte “carrière” heeft gemaakt. Hetzelfde geldt voor zijn loopbaan daarna bij het Kadaster.
– Vanuit die attitude heeft hij zich in eerste instantie gemeld als vrijwilliger bij Gerard Blankespoor, om op het succesvolle project Sheba (verslavingszorg) geplaatst te worden.
Dat is dus iets anders, dan dat hij doet voorkomen in zijn verklaring.
– Pieter Overduin omschrijft Timo Blankespoor op een wel heel merkwaardige wijze, waarschijnlijk om aan te geven, dat Timo Blankespoor toch wel een slechte vader moet hebben gehad.
Timo Blankespoor blijkt dan ook niet de verknipte persoon te zijn, die Pieter Overduin omschrijft, hunkerend naar liefde, warmte en aandacht.
” Pieter Overduin vertelt dan ook ongevraagd aan Soppe, dat de aangifte van Martijn Overduin en de verklaring van hemzelf vooral niet gezien moeten worden als een “opzetje” uit wraak op Gerard Blankespoor “
Timo Blankespoor is dan ook een evenwichtige, no-nonsens persoon, die geen waandenkbeelden nodig heeft, zoals Pieter Overduin en Martijn Overduin, om staande te blijven en zich te rechtvaardigen in deze wereld.
– Zowel Maritza Blankespoor als Timo Blankespoor ontkennen ten stelligste, dat er ook maar iets van wat Martijn Overduin of Pieter Overduin zeggen over hun slachtofferrol, waar is.
Zij zijn nooit en te nimmer slachtoffer geworden van sexueel misbruik door hun vader of van wie dan ook.
Het is volgens hen allemaal één groot, uit de duim gezogen verhaal.
” Een andere leugen van Pieter Overduin is, dat hij verklaart dat Gerard Blankespoor geen succesvolle politieloopbaan heeft gehad en ontslagen is. Niets is minder waar; Gerard Blankespoor heeft een zeer succesvolle 10-jarige loopbaan bij de politie te Den Haag gehad, getuige zijn vele schriftelijk uitgebrachte verklaringen van de Korpsleiding “
– Een andere leugen van Pieter Overduin is, dat hij verklaart dat Gerard Blankespoor geen succesvolle politieloopbaan heeft gehad en ontslagen is.
Niets is minder waar; Gerard Blankespoor heeft een zeer succesvolle 10-jarige loopbaan bij de politie te Den Haag gehad, getuige zijn vele schriftelijk uitgebrachte verklaringen van de Korpsleiding.
Hij heeft zelf ontslag genomen in 1982, om theologie te gaan studeren, om zodoende meer voor de mensheid te kunnen gaan betekenen.
– Pieter Overduin noemt Gerard Blankespoor een gevaarlijke psychopaat, een gevaar voor de samenleving, die zeker wraak zal nemen.
Uit de levensloop van Gerard Blankespoor en diens inzet voor zijn medemensen tijdens zijn politieloopbaan en zijn verdere activiteiten als predikant/hulpverlener, blijkt echter het tegenovergestelde; een rustige, gedreven persoonlijkheid met één doel voor ogen, hulp te verlenen aan hen, die dat behoeven, ongeacht etniciteit, geloofsovertuiging of (crimineel) verleden.
Gerard Blankespoor is dan ook de succesvolle oprichter en inspirator van o.a. Sheba, De Schakel, Helpende Handen en de Apeldoornse Soepkar, om maar wat te noemen.
– Pieter Overduin staat verder bekend als een notoire, hoogmoedige leugenaar, scheurmaker in meerdere kerken in Apeldoorn en omstreken, een narcistische man, die roem wil verkrijgen uit de prestaties van anderen, zoals o.a. Gerard Blankespoor.
Bovendien is hij een zeer wraakzuchtige, jaloerse man, die niet eerder rust, dan dat hij zijn tegenstanders “kapot” heeft gemaakt. (zie ook de considerans)
Gerard Blankespoor heeft hij niet klein gekregen, maar wel het levenswerk van Gerard Blankespoor, zoals Sheba en De Schakel, kapot gemaakt; beide zijn door de leugens en het ophitsen van mensen door Pieter Overduin en diens zoon Martijn Overduin gesloten en uiteindelijk failliet verklaard.
Dit stigmatiseren, zwartmaken van mensen en insinuerende uitspraken doen, alsmede het verdraaien van de waarheid ten furore van hemzelf, Jan Pieter Overduin, zijn zwart op wit terug te vinden in het verslag van dr. H.J.G. Soppe, Pieter Overduin’s ondersteunende verklaringen bij de politie, de notulen van Sheba en de kerkelijke gemeenschap Philadelphia, alsmede door de vele waarschuwingen omtrent deze Pieter Overduin, die Gerard Blankespoor heeft gekregen van oud-medekerkgangers van Pieter Overduin.
Velen, waaronder de kinderen van Gerard Blankespoor, omschrijven Pieter Overduin tevens als een ongezond vieze, kleffe man, met name naar kinderen toe.
Feitelijk blijkt uit alle beschikbare stukken, dat de persoon Pieter Overduin ten grondslag ligt aan het schisma welke in 1990 plaatsvond in de kerkelijke gemeenschap Philadelphia en de aan haar gelieerde instellingen, zoals Sheba, World Ministries, Helpende Handen en andere.
Pieter Overduin wilde daar overduidelijk de macht hebben en de bepalende factor zijn, opdat hij met de eer zou kunnen gaan strijken.
Door alle toenmalige bestuursleden is hij dan ook afgewezen om Gerard Blankespoor op te volgen, waarvan akte!
” Het motief van Jan Pieter Overduin om Gerard Blankespoor zo, met behulp van zijn zoon Martijn Overduin, te lasteren, moet gezocht worden in zijn gebrek aan potentie om zelf iets waardevols in het leven neer te zetten “
MOTIEF
Het motief van Jan Pieter Overduin om Gerard Blankespoor zo, met behulp van zijn zoon Martijn Overduin, te lasteren, moet gezocht worden in zijn gebrek aan potentie om zelf iets waardevols in het leven neer te zetten, gekoppeld aan een voortdurende confrontatie met de successen die zijn familieleden wel in het dagelijkse leven (zoals een broer die rechercheur bij de zedenpolitie te Apeldoorn was) weten neer te zetten.
Deze afgunst is de drijvende factor geworden om wraak (zoals hijzelf ook zegt in zijn verklaring bij de politie) te nemen op Gerard Blankespoor en ook anderen.
Jan Pieter Overduin heeft niet alleen een minderwaardigheidscomplex, maar is vooral manisch gespleten; enerzijds de vrome christen willen zijn en anderzijds er niet voor terugdeinzen om met leugen, list en bedrog zijn honger naar macht en positie in de maatschappij te stillen.